Blogit ovat hieno keksintö. Kuka tahansa voi esiintyä
kirjoituksissaan minkä tahansa alan asiantuntijana. Niin minäkin. Ja tällä
kertaa vaikka nyt sitten johtamisen. Ja vieläpä asiantuntijoiden johtamisen.
Taustoitetaan asiaa lainaamalla ja soveltamalla brändiasiantuntija
Liisa Sounion kolme vuotta sitten Faktassa esittämiä ajatuksia. Liisan mukaan
jokainen johtaja on brändi, halusi tai ei. Johtajan brändi on pärstä ja sielu
samassa paketissa. Siinä yhdistyvät yritystä, toimintayksikköä ja johtajaa
koskevat tosiasiat, mielikuvat ja tarinat. Johtajan brändi on kuitenkin myös
tekoja ja kokemuksia teoista. Hyvää brändiä verrataan usein kiinnostavaan
ihmiseen, jonka haluaa tavata aina uudestaan. Tällaisen brändin halunnee moni
johtaja.
Mielestäni asiantuntijoiden johtamisen tärkein ohje on: ”Älä
yritä johtaa asiantuntijoita”. Eihän tässä mitään uutta ole, koska yleisestikin
sanotaan että asiantuntijoita ei voi johtaa. Ohje ei siis kuulu ”Älä johda
asiantuntijoita”, vaan nimenomaan että älä yritä tehdä sitä. Johtajan paikkaa
ei voi ottaa. Johtava konsultti Senja Larsen on todennut, että vasta kun
johtaja on ansainnut työyhteisönsä luottamuksen, kollegat antavat hänelle luvan
johtaa.
Olenko kuitenkin sitä mieltä, että asiantuntijoita ei tule
johtaa? En, mutta tässä on kyse
terminologiasta. Lähestytään asiaa jenkkienglannin johtaa-verbien kautta: direct,
rule, command, administer, manage, head, lead, be in charge, supervise, show
the way, facilitate. Asiantuntijoita tulee johtaa tämän luettelon loppupäässä
olevien verbien kautta, ei alkupäässä olevien. Suomen kielen ilmaisullisuuteen
(tai siis ilmaisuttomuuteen) liittyy syy siihen, miksi ohje on kieltomuodossa.
Yleensähän negatiivisessa muodossa olevat ohjeet ja säännöt tulisi kääntää
positiiviseen muotoon. Englanniksi ohje kuuluukin: “Facilitate your experts”.
Facilitate-verbi kääntyy johtamisen lisäksi helpottamiseksi
ja tästä juuri on kyse. Wikipedian mukaan fasilitointi keskittyy rikastavan ja
rakentavan yhteistyön edellytysten luomiseen. Asiantuntijoiden kanssa tähän
pitääkin keskittyä. Asiantuntijat haluavat tehdä asiat niin kuin itse haluavat,
he eivät halua seurata ketään. Johtajan tehtävänä on varmistaa, että
asiantuntijatiimeillä on heidän tarvitsemansa tiedot, resurssit ja työkalut.
Sekä antaa heille haastavaa työtä aina uudestaan ja uudestaan. Jotteivät he
kyllästy ja lähde muualle hommiin. Suosittelen myös, että asiantuntijat
pääsevät halutessaan heti johtajan puheille. Muuten heidät ajetaan taas muualle
hommiin. Ja johtajan tulee vastata heidän puheluihinsa ja sähköposteihinsa
välittömästi.
Fasilitoivalla johtajalla on pärstä ja sielu kunnossa. Ja
brändi.
**********
Tammikuu on monissa organisaatioissa paitsi pikkujouluista vähitellen selviämisen myös kehityskeskustelujen aikaa. Tässä muutamia pohdittavia aiheita:
Tammikuu on monissa organisaatioissa paitsi pikkujouluista vähitellen selviämisen myös kehityskeskustelujen aikaa. Tässä muutamia pohdittavia aiheita:
- voitko olla ylpeä siitä, että saat työskennellä tässä työyhteisössä ja omassa tiimissäsi?
- mitä sinulle tulee mieleen luottamuksesta, arvostuksesta ja keskinäisestä kunnioituksesta?
- raivataanko työtäsi haittaavia esteitä ja autetaanko sinua onnistumaan?
- oletko tyytyväinen työajan joustavuuteen?
- aistitko oman kätesi jäljen?
- onko sinulla tunne omasta kehittymisestäsi?
- mitä voisit itse tehdä toisin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti