Syksy on budjetoinnin kulta-aikaa. Yritykset hakevat
tasapainoa tulo-odotusten ja menojen välillä. Niin myös me SAMK Oy:ssä. Samaan
aikaan Suomi Oy:n kilpailukykyä yritetään ja on yritetty parantaa julkisia
menoja vähentämällä. Erityisesti ammattikorkeakouluihin on kohdistunut aivan nykypäiviin
asti mittavaa rahoituksen vähentämistä. SAMK Oy:n liikevaihto oli vuonna 2012
43.6M€ ja näyttäisi nyt asettuvan 32M€:n tasolle. Pudotusta 27%. Henkilöstöä
SAMKissa on enimmillään ollut 550 ja tällä hetkellä 400. Pudotusta samainen
27%.
Ammattikorkeakoulujen OKM-rahoitus perustuu äärimmäisen nerokkaaseen
vuonna 2012 lanseerattuun rahoitusmalliin, jossa ammattikorkeakoulut on
laitettu kilpailemaan keskenään rahoituksesta. Kyseessä on nollasummapeli,
johon OKM laittaa kilpailtavaksi ensi vuonna 760M€ (vuonna 2012 940M€). Saat
sitä enemmän rahaa mitä enemmän suhteessa muihin tuotat erityisesti tutkintoja
ja 55op vuodessa suorittaneita sekä hankit ulkopuolista tki-rahaa.
Rahoitusmallin nerokkuus paljastuu, kun tarkastelee muutosta
tutkintojen ja 55op vuodessa suorittaneiden määrässä. Jokainen
ammattikorkeakoulu tuottaa molempia huomattavasti enemmän kuin aiemmin ja vielä
pienemmällä rahalla. Erinomainen esimerkki tuottavuusloikasta Sipilän
hallitukselle.
Rahoitusmalli mittaa lähes kokonaan määrää, ei laatua. Opetuksen
laatu ja työllistyminen huomioidaan myös, mutta SAMKin näkökulmasta
valitettavan pienellä painoarvolla. Viimeisen 10 vuoden tilastollisella tarkastelujaksolla
SAMK on ollut opetuksen laadussa koko Suomen paras. Valmistuneiden työllistymisessä
SAMK on metropolialueen ulkopuolella niin ikään Suomen paras. Opiskelijoiden
näkökulmasta erittäin hienoa. Ansaitut kiitokset asiantuntijaopettajillemme.
Kolmas merkittävä rahoitusmallikomponentti, ulkopuolisen
tki-rahoituksen määrä, on hyvinkin ongelmallinen, kuten rehtori Kämäri on
omassa blogissaan useamman kerran tuonut esille. TKI-rahoituksen indikaattori suosii Itä- ja
Pohjois-Suomen ammattikorkeakouluja, joiden alueelle kohdentuu valtaosa Euroopan
Unionin aluekehitysrahoituksesta. Aluekehitysrahaa on myönnetty ja myönnetään
Itä- ja Pohjois-Suomeen lähes 10 kertaa enemmän kuin Länsi- ja Etelä-Suomeen
asukaslukuun suhteutettuna. Kyseisten alueiden ammattikorkeakoulut saavat huomattavasti
helpommin aluekehitysrahaa ja rahoitusmallin kautta vielä jokaista saatua euroa
kohti (oletusarvona) 80c lisää.
Rahoitusmalli on kaikesta huolimatta erittäin selkeä ja
antaa hyvät ja kaikilla tiedossa olevat raamit tuloarvion
tekemiseen. Mutta. Mutta. Mutta. OKM halusi taas alkaa ohjaamisen sijaan itse
päättämään/säätämään. Säätö nro 1: Tutkintojen määrään tulee katot ja nämä
katot päättää OKM. Eli OKM käytännössä määrää, minkä verran voit rahoitusmallin
kautta saada tutkinnoista rahaa. Säätö nro 2: Rahoitusmallin kokonaissummasta
irrotettiin 5% eli 40M€, jonka OKM jakaa ns. strategiarahana. Eli OKM
käytännössä päättää osasta rahan jakamisesta oman näkemyksensä mukaisesti.
Säätö nro 3: Strategiarahan lisäksi OKM jakaa erityisavustuksia erilaisiin
kehittämishankkeisiin. Eli sama juttu kuin edellä. Summa summarum: OKM voi
omalla päätäntävallallaan tehdä ammattikorkeakoulun taloudenhoidosta
menestyksellistä tai piinallista.
Miten SAMK kilpailussa menestyy? Uskomme ja luotamme siihen,
että hyvin. Asiantunteva henkilöstö on tärkein voimavaramme. Pitkän tähtäimen
henkilöstösuunnittelu on agendallamme ykkösasioita. Noin 25% asiantuntijoistamme
on eläkeiässä seuraavan viiden vuoden aikana. Tämä on sekä haaste että
mahdollisuus.
SAMKin uusi strategia on saanut paljon positiivista palautetta yrityksiltä, yhteisöiltä ja henkilöstöltämme.
Erityisesti on kiitelty selkeiden valintojen tekemistä ja konkreettisuutta.
Strategian toimenpideohjelman toteuttaminen ohjaa tämän ja tulevien syksyjen
budjetointia. Panostamme vahvuus- ja nouseviin aloihimme, kansainvälisyyteen ja
aluetta palvelevien osaamiskeskittymien luomiseen. Haluamme olla alueemme
keskeinen tuottavuusloikan vaikuttaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti