Otsikon väite saanee joidenkin lukijoiden karvat
välittömästi pystyyn. Ensinnäkin Satakunnassa pitää kehumisen sijasta
vähätellä. Ja toiseksi, eihän tuo voi pitää paikkaansa. Kyseessä ei kuitenkaan
ole kehuminen vaan fakta, joka meidän pitää ilolla ja ylpeydellä hyväksyä. Ammattikorkeakouluista valmistuneita
on vuosittain yli 20 000. Jokainen heistä antaa ministeriön ylläpitämään
OPALA-järjestelmään henkilökohtaisen näkemyksensä saamansa opetuksen laadusta
asteikolla 1-4. Kyseessä on siis opiskelijoiden mielipide.
SAMK on tarkastelujakson 2005-2013 aikana sijoittunut 26
ammattikorkeakoulun joukossa aina vähintään kuudenneksi. Ykköseksi SAMK on
yltänyt kolme kertaa. Viime vuonna tuli pronssia. Koko tarkastelujaksoa
verrattaessa SAMK saa kaikkien ammattikorkeakoulujen joukossa kultaa. Niukasti
hopealle jää Mikkeli ja selvänä kolmosena tulee Oulu. Koulutusalakohtaisissa
vertailuissa SAMK on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut aina mitaleilla
kulttuurialalla ja tietojenkäsittelyssä sekä kahtena viime vuonna ykkösenä
liiketaloudessa. Tekniikan ja sote-alan koulutuksissa on myös tuotu
useita mitaleita kotiin.
Opetuksen laadun lisäksi tärkeitä ammattikorkeakoulun
toiminnan mittareita ovat työllistyminen ja valmistuneiden osaaminen.
Valmistuneiden työllistymisessä SAMK sijoittuu ammattikorkeakoulujen joukossa
parhaimpaan kolmannekseen. Kärkisijoja pitävät suuret kaupungit poikkeuksena
Lappeenranta. SAMK tekee säännöllisin väliajoin kyselyn työnantajille. SAMKista
valmistuneiden osaamiseen on oltu tyytyväisiä: vain alle viisi prosenttia
työnantajista on ilmaissut tyytymättömyytensä. Parannettavaa toki kuitenkin
edelleen on.
SAMKissa tehdään paljon töitä opiskelijoiden ohjaamisen ja
opetuksen edistymisen seurannan parissa. Tämä on tärkeää, koska opiskelijoilla
on erilaisia elämäntilanteita ja noin puolet heistä käy opiskeluaikana töissä.
Opetuksen laadun ytimessä ovat osaavat opettajat. Opetus elää tiiviissä
yhteistyössä työelämän ja työpaikkojen kanssa. SAMKilla on monia
oppimisympäristöjä, jotka mahdollistavat käytännön projektien tekemisen, mm.
aurinkoenergialaboratorio, merenkulun simulaattorit, mobiiliverkkolaboratorio,
tutkimusvesiverkosto ja hoitotyön simulaatioympäristö. Yrittäjyystaitoja
kehitetään Apparaatissa, Soteekissa ja Yrityskiihdyttämössä. Suomen Yrittäjien
tekemän tutkimuksen mukaan Satakunnan alueen yrittäjät omaavat eniten kokemusta
opiskelijayhteistyöstä. Yrittäjistä huomattava enemmistö (81,7 %) piti
ammattikorkeakoulua alueen vetovoiman lisääjänä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön papereissa SAMKin tehtävänä
on toimia alueen kansainvälistäjänä, yrittäjyyden edistäjänä ja
innovaatioverkoston veturina, joka tekee tiivistä yhteistyötä yritysten,
yhteisöjen, korkeakoulujen ja kehittämisorganisaatioiden kanssa. Tehtävä on
vaativa. Laadukas opetus ja tyytyväiset valmistuneet ja heidän työnantajansa
ovat tässä avainasemassa. Raumalla Merikoulunmäelle ja Satamakadulle ja Porissa
Asema-aukiolle valmistuvat uudet kampukset tulevat entisestään parantamaan
maakunnan elinvoimaa. Kampusten kahviot, kirjastot, laboratoriot,
oppimisympäristöt sekä luennot ja seminaaritilaisuudet tulevat vetämään
pörinällään puoleensa meitä kaikkia satakuntalaisia.
SAMK on satakuntalaisten oma korkeakoulu. Ollaan ylpeitä sen laadukkaasta opetuksesta.
Kiitokset asiantuntijaopettajillemme loistavasta työstä!
SAMK on satakuntalaisten oma korkeakoulu. Ollaan ylpeitä sen laadukkaasta opetuksesta.
Kiitokset asiantuntijaopettajillemme loistavasta työstä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti