Kriittinen ote kuuluu ehdottomasti journalismiin, mutta sekin edellyttää oikeudenmukaisuutta, tasapuolisuutta ja todenmukaista tietoa. Tasapuolisuudesta ei ole tietoakaan. Lehteä ei näytä kiinnostavan ollenkaan se, että SAMKissa on todistettavasti Suomen parasta opetusta, ei se että kampuksen rakentaminen Asema-aukiolle on valtava mahdollisuus Porille, eikä se että opiskelijat ovat erittäin tyytyväisiä yritysten kanssa tehtävään yhteistyöhön. Kateellisina luemme Ilkasta Seinäjoen ammattikorkeakoulun menestystarinoista.
Viimeisin esimerkki lehden linjasta nähtiin eilen (18.9.2014), kun lehti julkaisi yksittäisen opettajan tunteenpurkauksen, joka sisälsi selkeästi virheellistä ja väärää tietoa. Samassa lehdessä toimitus päätti julkaista yksittäisen opiskelijan erittäin virheellinen näkemyksen opiskelijoiden käytöstä ilmaisina työntekijöinä. Molemmat jutut vahingoittivat ja vahingoittavat SAMKin toimintaa. Jos tämä on lehden tarkoitus, niin siinä se luonnollisesti onnistuu.
Lehti sekoitti täydellisesti opiskelijoiden pakollisen harjoittelun ja opiskelijoiden vapaaehtoisuuteen perustuvan projektityöskentelyn yritysten kanssa. Lehti väitti, että SAMKin opiskelijoita käytetään orjatyövoimana opintopisteitä vastaan. Totuus ei voisi kauempana tästä olla. SAMK on jo useita vuosia tarjonnut opiskelijoilleen mahdollisuuden kehittää osaamistaan Apparaatin ja Soteekin yritysprojekteissa. Näihin vapaaehtoisiin projekteihin osallistumisen on valinnut lähes 2000 opiskelijaa, jotka ovat samalla luoneet itselleen arvokkaita kontakteja ja verkostoja ja näin parantaneet valmistumisen jälkeistä työllistymistään. Aivan toinen asia on se, että palkallisia harjoittelupaikkoja on viime aikoina ollut vaikea saada. Opiskelija on itse vastuussa harjoittelupaikan saannista.
Mitä mieltä sitten ovat ne yli 300 yritystä ja yhteisöä, jotka ovat tehneet yhteistyötä Apparaatin ja Soteekin kanssa? ELY-keskuksen palkkaaman ulkopuolisen arviointiryhmän raportissa toiminta sai ylistävää palautetta ja se arvioitiin parhaimpien uusien toimintaympäristöjen joukkoon. Muutama esimerkki yritysten kommenteista:
- "Tehokas, bisnesmaailmasta lähtöisin. Helppo yhteistyö.”
- "Myönteinen kuva. Oikea henki. Sopivan rento, mutta asiaan pureutuva.”
- "Opiskelijat myyntiprojekteissa lisänneet myyntiä ja asiakastyytyväisyystutkimuksissa ollut hyödyllistä.”
- Kokonaisvastuu Ässien ja Lukon fanishoppien toiminnasta
- Biolan Oy:n tuotestrategian kehittämiseen liittyvä projekti
- Kuntouttavan puutarhan suunnittelu Hopeaharjun Palvelukodille
- PuhdasMeri-innovaatiokilpailun järjestäminen.
Tästä olisi ollut mukavampi lukea eilisestä Satakunnan Kansasta.
SK:ssa eilen julkaistu mielipidekirjoitus ei ollut yksittäisen opettajan tunteenpurkaus vaan koko SAMKin tekniikan opettajien yhdistyksen (TOOL) yhteinen mielipide. Satakunnan Kansa ei suostunut julkaisemaan sitä pelkästään yhdistyksen nimellä, joten yhdistyksen puheenjohtaja allekirjoitti sen.
VastaaPoista"Koko SAMKin tekniikan opettajien yhdistyksen" ei siis "Koko SAMKin tekniikan opettajien"
VastaaPoistaSAMKissa on kiistatta Suomen parasta opetusta! Miten tämä on mitattu? Onko opiskelijoilla ollut mahdollisuus verrata eri AMK:n opetusta toisiinsa, vai perustuuko se vain kyselyyn, jossa vertailuun ei ole mahdollisuutta. Mitä virheellisyyksiä ja vääriä väittämiä TOOL:n kirjoituksessa oli?
VastaaPoistaSinä mitä ilmeisimmin TOOLilainen voisit lukea Nurmen edellisen blogikirjoituksen ja sen jälkeen hyväksyä sen, että kun avartaa maailmankatsomustaan oman sisäpiirijärjestönsä ulkopuolelle, niin sieltä löytää todistettavasti erinomaisia opettajia
VastaaPoistaLoisto vastaus, lisää tällaista syvällistä pohdittua puhetta!
VastaaPoistaNiin todellakin: mitä virheelistä ja väärää tietoa TOOL ry:n kirjoituksessa oli, jotta voisimme arvioida kirjoituksen törkeysastetta? Oliko Sini Myllykosken nimissä annettu mielipide myöskin yksittäisen opiskelijan mielipide, vai SAMMAKKO ry:n kannanotto, niin kuin SK:n artikkelista sisälukutaitoinen saattoi ymmärtää?
VastaaPoistaJohtaja Petteri Pulkkinen kertoo SAMKin laboratoroiden nykyisen tilan ja uuden kampuksen tulevaisuuden näkymät vastineessaan Ismo Trastin kirjoitukselle:
VastaaPoistahttp://www.samk.fi/ajankohtaista/1/samk_kannustaa_opettajia_tyoelamalahtoiseen_koulutukseen
SAMMAKKOn hallituksen jäsen Jaakko Lehtonen kertoo opiskelijoiden näkemyksistä Apparaatin tarjoamiin opiskelijaprojekteihin:
http://porilaine.satakunnankansa.fi/blogit/?openSpark=27575