lauantai 19. syyskuuta 2015

Kiinaan ja Namibiaan, kyllä kiitos

SAMKin rehtori Juha Kämäri on tätä kirjoittaessani Kiinassa allekirjoittamassa sopimusta toimipisteen perustamisesta 5.5 miljoonana asukkaan Changzhouhun. ”SAMK China Campus” -toimipisteen tarkoituksena on kiihdyttää yhteistyötä suomalaisten ja kiinalaisten korkeakoulujen ja yritysten kanssa. Aloitusvaiheessa meillä on yhteistyökumppaneina Porin yliopistokeskus, Turun ammattikorkeakoulu ja Lappeenrannan yliopisto sekä kymmenen yritystä, jotka ovat kiinnostuneita Kiinan markkinoinnista.

Tarjoamme yrityksille poikkeuksellisen ja ainutlaatuisen väylän Kiinan markkinoille: valmiit suhteet kohdealueelle sekä kansainvälistymisessä auttavia avainhenkilöitä. Changzhouhun syntyy myös Finnish Technology Showroom, jossa esitellään suomalaisia kehittyneitä teknologisia ratkaisuja. Showroomin yhteydessä on korkeakoulujen tutkimustilat.
Toimistossa työskentelevä Eva Chujun Xiao toimii paikallisena kontaktihenkilönä kiinalaisiin yrityksiin ja korkeakouluihin sekä hoitaa yhteistyöprojekteihin liittyviä asioita. SAMKin ja yhteistyökumppaniemme kiinnostus liittyy ymmärrettävästi kiinalaisia kiinnostaviin aiheisiin kuten energiaan, veteen ja ympäristöön sekä vanhustyöhön liittyviin palveluihin. Otamme mielellämme uusia kumppaneita mukaan. Ota yhteyttä Markku Paukkuseen (044 710 3152).
Aiemmin toukokuussa SAMK ja Polytechnic of Namibia allekirjoittivat hyviin kokemuksiin pohjautuen kumppanuussopimuksen. SAMKilla on ollut merkittävä rooli Namibian merenkulun osaamisen kehittämisessä. Logistiikan ja meriteknologian asiantuntijamme ovat mm. kouluttaneet Namibian valtiolle myydyn tutkimusaluksen RV MIRABILIKSEN päällystöä ja miehistöä. Namibian merenkulun koulutusta halutaan yhdessä kehittää siten, että se olisi hyväksyttävissä International Maritime Organisation (IMO) puolesta.
Käynnissä olevassa BEAMin tutkimusprojektissa lisätään Namibian kaupunkialueiden resurssitehokkuutta ja tarjotaan suomalaisille yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia Namibian kasvavilla markkinoilla. Energia-alan ja Vesi-instituuttimme asiantuntijoilla on paljon annettavaa Namibian kehittämiselle. Ja hienoa, että olemme saaneet tähän Suomen suurlähetystön arvokkaan tuen.

Namibialaisten kanssa on upeaa tehdä yhteistyötä. Henkilöstömme sanoin:
  • ”On se niin kummallista, että kahdella maalla, jotka ovat niin kaukana toisistaan, voi olla niin paljon yhteistä”
  • ”Namibialaiset ovat aivan ihania, afrikkalaisethan eivät laske ajankulua, sen sijaan he saavat aina uuden päivän”
  • ”On niin liikuttavaa, miten paljon he arvostavat Suomea ja luottavat Suomen apuun”.
Tule mukaan yhteistyöhön. Ota yhteyttä Meri-Maija Marvaan (044 710 3120) tai Minna Keinänen-Toivolaan (044 710 3063).

torstai 9. huhtikuuta 2015

Hyvinvointia kehittämässä

SAMKin tutkimus nähdään perinteisesti teollisuuden ja yritysten tuote- ja palvelukehitykseen keskittyvänä toimintana. Projektisalkussa teknologiahankkeilla on ollut selvästi suurin rooli. Muutoksen tuulet ovat kuitenkin puhaltamassa. Kolmelle juuri käynnistyneelle hankkeelle on tunnusomaista uuden liiketoiminnan synnyttäminen:
  • SolarLeap - systemaattisella prosessilla aurinkoenergiasta liiketoimintaa
  • Hygli - sisäympäristön hygieniasta liiketoimintaa
  • Hyväksi - hyvinvointiteknologiaympäristö erityisesti hyödyntäjille ja tuottajille.
Automaatio, robotiikka ja digitaalisuus taustoittavat megatrendejä, joten ”Teknologiasta liiketoimintaa” on äärimmäisen hyvä ajattelumalli tulevillekin hankkeille. On ymmärrettävää, että tutkimusta, rahaa ja muita panostuksia suunnataan teollisuuteen ja yrityksiin, koska niiden menestyminen vaikuttaa yhteiskuntamme menestymiseen ja hyvinvointiin.
However (part 1), minua huolestuttaa hanketoiminnassa yksi asia: Lasten, nuorten, vanhusten ja vähäosaisempien hyvinvoinnin kehittämiseen on haastavaa saada hankerahaa. Hankehauissa kaikkein innovatiivisimmatkin hyvinvoinnin kehittämishankkeet jäävät usein teknologian ja liiketoiminnan kehittämishankkeiden jalkoihin. Toiseksi, tähän työhön nimenomaisesti kohdistettuja hankehakuja on harvakseltaan auki. Ja kolmanneksi, hankkeissa odotetaan (aivan oikein) rahallista panostusta yrityksiltä ja/tai kunnilta. Valitettavasti kyseisten kohderyhmien parissa toimivilla yrityksillä ei liiemmin ole rahaa kehittämistoimintaan, ja sama pätee kuntiin.
However (part 2), voimme olla ylpeitä SAMKin tekemästä työstä kyseisten kohderyhmien parissa. Esimerkkeinä nostan esiin kaksi kehittämishanketta, molemmat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) rahoittamia. OtaKoppi! hankkeessa keskitytään pienentämään ilman opiskelu- ja työpaikkaa olevien 16-29 vuotiaiden terveyseroja lisäämällä oman terveyden tekijänä olemisen aktiivisuutta. Käytännössä tätä työtä tehdään ravitsemuksen ja liikunnan keinoin. Tärkeitä yhteistyökumppaneita ovat liikunta- ja nuorisotoimi, harrastusjärjestöt sekä julkiset ja yksityiset lounasravintolat ja liikuntapalvelut. Todettakoon, että rahoitusta THL:lta haki 184 projektia, joista 4 sai rahaa.
SomeBody-hankkeessa lasten ja nuorten pahoinvointia vähennetään kehotietoisuutta edistämällä. Kehotietoisuuden tukeminen näyttää olevan tärkeä tekijä lasten ja nuorten terveyden ja minäkuvan kehittymisessä sekä syrjäytymisen ehkäisemisessä. SAMKissa kehitetyssä SomeBody-menetelmässä yhdistetään psykofyysiset menetelmät dialogisen ohjaustyön menetelmiin lasten ja nuorten toimintakyvyn edistämisessä. Loistava innovaatio! SomeBody on tarkoitettu erityisesti sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisten ja alan opiskelijoiden työvälineeksi.
Kiitokset Marjo Keckmanille ja Tarja Javanainen-Levoselle erinomaisesta hanketyöstä. Tätä kehittämistyötä pitää jatkaa ja tätä kehittämistyötä haluamme jatkaa. Uusia innovatiivisia avauksia on jo käynnissä!

sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

Vaikuttavia tohtoreita kiihdyttämässä


Tohtoreita valmistuu tällä hetkellä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, lähes pari tuhatta vuodessa. Samaan aikaan tohtoreita on työttömänä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Kenen syy? Työelämän? Yliopistojen? Tohtoreiden itsensä? Mikä avuksi? Vähennetään tohtorikoulutusta? Keskitytään työllistäviin aloihin? Olisiko niin, että Suomi tarvitsee tohtoreita, jotka vievät tiedettä käytäntöön? Tai jopa yritystoiminnaksi asti?
CoastAL Tohtorikiihdyttämö on Turun ammattikorkeakoulun ja Satakunnan ammattikorkeakoulun liittouman henkilökunnalle tarkoitettu, ohjattu ja tuettu jatko-opiskelujärjestely kotimaisten ja ulkomaisten partneriyliopistojen tohtorikouluissa ja jatkokoulutusohjelmissa. Tohtorikiihdyttämö ei tähtää tieteellisen substanssin kehittämiseen, vaan korkeakouluissa syntyvän uuden käytännöllisen tiedon vaikutuksen kasvattamiseen ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan tulosten sekä innovaatioiden käytön tehostamiseen ja kaupallistamiseen. Tohtorikiihdyttämössä yhdistyvät sekä yliopiston että ammattikorkeakoulun vahvuudet.
Yliopistoissa jatkotutkintoa suorittavat saavat tohtorikiihdyttämöstä mentorointia sekä tieteellisen substanssin että syntyvän uuden tiedon vaikutuksen kasvattamiseen. Ajatusten vaihto, vertaistuki, yhteiset työpajat ja seminaarit ja uudet verkostot tukevat jatko-opiskelijan akateemista ja ammatillista kasvua. Kiihdyttämön tohtoriopiskelijoiksi voivat hakea henkilöt, jotka ovat osoittaneet aktiivisuutta ja omaa tahtoa tulla maailman tason tutkijaksi. Tohtorikiihdyttämö kytkeytyy tiiviisti ammattikorkeakoulujen tutkimusryhmien ja tki-hankkeiden toimintaan.
Tohtorikiihdyttämön toiminnan perustana on yhteisesti sovittu jatko-opintojärjestely kotimaisten ja ulkomaisten partneriyliopistojen kanssa. Kiihdyttämö on oiva mekanismi syventää yliopisto- ja yrityskumppanuuksia. Se on myös hyvä kasvualusta tutkimuksen ja startup-yrittäjyyden yhdistämiselle. Varsinkin kun tähän ajatukseen yhdistää liittouman yhteisen yrityskiihdyttämön.
Tohtorikiihdyttämössä on tätä kirjoittaessani yhdeksän akateemisesti meritoitunutta mentoria yhtä monelta osaamisalueelta. Ensimmäiset mentoroitavat jatko-opiskelijat otetaan kiihdytettäviksi jo ennen kesää. Uskon, että tohtorikiihdyttämöstä tulee yhtä menestyksekäs korkeakouluinnovaatio kuin tasan 10 vuotta sitten vakiinnutetusta ylemmästä amk-tutkinnosta.
**********
Tee itsellesi ja organisaatiollesi palvelus ja merkitse joka kuukaudelle yksi hengailupäivä. Älä sovi mitään palavereja, istu kahvioon juttelemaan kollegojesi kanssa, kävele työpaikkasi tuntemattomissa käytävissä, käy taukopaikoissa, istu jälleen kahvioon, hengaile, hengaile ja hengaile. Ja huomaa, että sinulle tulee tylsien hallinnollisten asioiden tilalle uusia ja mielenkiintoisia asioita. Ja voit jopa löytää luovia ratkaisuja. Ainakin siis kerran kuukaudessa.

keskiviikko 7. tammikuuta 2015

CoastAL-liittoumayhteistyölle rahaa ja valoisaa tulevaisuutta


Satakunnan ja Turun ammattikorkeakoulujen muodostama Lounais-Suomen ammattikorkeakoululiittouma CoastAL tukee toiminta-alueensa elinvoiman ja kansainvälisen kilpailukyvyn lisäämistä. Yhteistyön tavoitteena on rakentaa kahden toisiaan täydentävän ammattikorkeakoulun toimintaa yhdistämällä Lounais-Suomea palveleva kansallisesti ja kansainvälisesti kilpailukykyinen rakenne, joka huomioi maakuntaohjelmien ja Lounaisrannikkoyhteistyön painotukset. OKM myönsi liittoumayhteistyöhön 1.7M€ rahaa. Tulevaisuus näyttää valoisalta ja mielenkiintoiselta.
Liittouma on sitoutunut käynnistämään kahdeksan ammattikorkeakoulujen yhteistä pysyvää rakennetta: laadunhallinta, ylemmät amk-tutkinnot, ympärivuotinen opiskelu, julkaisutoiminta, yhteiset tutkimusryhmät, maakuntakorkeakoulu, yrityskiihdyttämö ja tohtorikiihdyttämö. Lisäksi liittouma on sitoutunut tukemaan lounaisrannikon meriklusterin kehittymistä.
CoastAL Maakuntakorkeakoulu keskittyy ammattikorkeakoulujen läsnäoloon maakuntien keskuskaupunkien (Turku ja Pori sekä osin Salo ja Rauma) ulkopuolella. Näitä kaupunkialueita ovat mm. Huittinen, Kaarina, Kankaanpää, Loimaa, Naantali, Parainen ja Raisio. Ammattikorkeakoulut toimivat molempien osaamisen myyjinä koko toiminta-alueelle. Läsnäololla on kaksi painopistettä:
  • yhteistyö kaupunkien elinkeinotoimien ja alueen yritysten ja yhteisöjen kanssa kilpailukyvyn ja kasvun lisäämiseksi
  • kaupunkien ja alueen yritysten ja yhteisöjen henkilöstön täydennyskoulutus.
CoastAL Yrityskiihdyttämö on edistyksellinen pedagoginen menetelmä, jonka myötä opiskelija kasvaa sekä korkeakoulututkinnon omaavaksi asiantuntijaksi että yrittäjäksi jo opiskeluaikanaan. Yrityskiihdyttämö laajentaa Satakunnan oppilaitoksille yhteisen yrityskiihdyttämön koko lounaisrannikolle. Yrityskiihdyttämö tarjoaa yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille mm. mentorointia, liikeidean ja liiketoiminnan kehittämistä sekä potentiaalisia asiakkuuksia. Yrityskiihdyttämö järjestää myös kaikille opiskelijoille suunnattuja yrittäjyystapahtumia, esimerkkeinä BootCamp -tapahtumat, Lupa toimia toisin -päivät, Entrepreneurship Stories -illat ja IdeaDrill-innovaatiokilpailut.

CoastAL Tohtorikiihdyttämö on liittouman henkilökunnalle tarkoitettu, ohjattu ja työnantajan toimesta tuettu jatko-opiskelujärjestely kotimaisten ja ulkomaisten partneriyliopistojen tohtorikouluissa ja jatkokoulutusohjelmissa. Tohtorikiihdyttämön tavoitteena on henkilökunnan osaamisen järjestelmällinen kehittäminen, minkä tulee tukea henkilökunnan käytännön taitojen ja osaamisen kehittymistä teoreettisen tutkimusosaamisen rinnalla. Tohtorikiihdyttämö kytketään tiiviisti mukaan tutkimusryhmien toimintaan ja jatko-opinnot rahoitetaan pääsääntöisesti ammattikorkeakoulujen tki-hankerahoituksella.

Turun ammattikorkeakoululla ja Satakunnan ammattikorkeakoululla on vahva yhteinen tahtotila tukea lounaisrannikon meriklusterin kehittymistä koulutukseen, tki-toimintaan ja kansainvälistymiseen kohdistuvilla toimenpiteillä, joilla kasvatetaan toimialan osaamista ja kilpailukykyä. Liittouma haluaa omalta osaltaan turvata meriteollisuuden ja telakoiden kasvun sekä menestyksen kotimaan ja kansainvälisillä markkinoilla.

Seaside Industry Park on monien liiketoimintamahdollisuuksien raskaan metalliteollisuuden teollisuuspuisto logistisesti erinomaisella paikalla Raumalla SAMKin kampuksen välittömässä läheisyydessä. Blue Industry Park on vastaavasti Turun telakan välittömässä läheisyydessä. Liittouma haluaa tki-osaamisellaan olla vahvasti tukemassa näiden kehittymistä.

Brasilia, Meksiko, Venäjä ja monet muut maat ovat offshore-toimintojensa kasvaessa merkittävästi panostamassa laivanrakennuksen ja koko meriteollisuuden kehittämiseen ja koulutukseen. Namibia, Etelä-Afrikka ja Eritrea ovat panostamassa merenkulkuelinkeinoon, satamien kehittämiseen, aluksien hankintaan ja merenkulun koulutuksen lisäämiseen. Liittouma tulee suunnittelemaan ja toteuttamaan merenkulun koulutusvientiä näihin maihin. Koulutusvientiä kytketään mahdollisuuksien mukaan Turun ja Rauman telakoilla valmistuvien laivojen yhteyteen.

CoastALin tulevaisuus näyttää valoisalta!

**********
Olen ensi viikosta alkaen joka maanantai klo 8.30 - 10.00 tavattavissa Tiedepuiston Agora-kahviossa. Tule juttelemaan aamukahvin merkeissä.

maanantai 24. marraskuuta 2014

Satakunnan oppilaitoksille yhteinen yrityskiihdyttämö

Satakunnassa on tehty yli 10 vuoden ajan esimerkillistä yrittäjyyden edistämistä ja yrittäjyyskasvatusta nuorten parissa:
  • SAMK perusti vuonna 1996 opiskelijoilleen Suomen ensimmäisen Yrityskiihdyttämön
  • Porin Lyseon yläasteelle perustettiin 2003 Suomen ensimmäinen yrittäjyyskasvatusluokka
  • Opettaja Pasi Savolainen kirjoitti vuonna 2004 Suomen ensimmäisen Yrittäjyyskasvatuksen Opettajan Oppaan 7.-9. luokille
  • Ylimaakunnallinen YES-keskus (yrittäjyyskasvatuskeskus) perustettiin Satakuntaan, Kokkolaan ja Tampereelle vuonna 2005
  • Porin yliopistokeskuksen Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikköön perustettiin Suomessa harvinainen yrittäjyysprofessuuri vuonna 2005
  • Suomen ensimmäinen valtakunnallinen YES-keskushanke käynnistyi vuonna 2008 Porin Seudun Kehittämiskeskus POSEK Oy:n johdolla
  • Ensimmäiset innokkaat Rauman Lyseon yläasteen yrittäjyyskasvatusluokkalaiset aloittivat opintonsa syksyllä 2009
  • Valtakunnallisen YES-hankkeen tuloksena Valtakunnallinen YES ry käynnisti toimintansa elokuussa 2010
  • Vuonna 2010 Satakunta oli ensimmäisenä Suomesta mukana Euroopan Unionin rahoittamassa laajassa yrittäjyyskasvatushankkeessa
  • Satakunta teki vuonna 2011 ensimmäisenä Suomessa yrittäjyyskasvatuksen maakunnallisen strategian.
Satakunnassa yli 10 vuoden aikana tehty esimerkillinen yrittäjyyskasvatustyö on alkanut tuottaa hedelmää. Yhä useampi nuori on kiinnostunut yrittäjyydestä. Tähän tarpeeseen halutaan vastata. Ammatilliselta toiselta asteelta puuttuu yrityskiihdyttämö eli järjestelmällinen tapa mahdollistaa opiskelijoille tuettu väylä yrittäjäksi jo opiskeluaikana. Yliopistokeskuksella on myös tarvetta tukea opiskelijoiden ulkoista yrittäjyyttä. Olemme Sataedun Veli-Matti Vuoren, Winnovan Juha Vasaman ja Yliopistokeskuksen Ulla Hytin kanssa asettaneet tavoitteeksemme perustaa Satakunnan oppilaitoksille yhteinen yrityskiihdyttämö.

Mallia otetaan SAMKista. Yrityskiihdyttämössä liikeidean kehittäminen, yrittäjänä toimiminen ja yrityksen kehittäminen ovat osa tutkinnon suorittamista. Kiihdyttämö tarjoaa opiskelijoille mm. mentorointia, liiketoiminnan kehittämistä, verkostoja ja potentiaalisia asiakkuuksia. Opiskelijoille suunnataan yrittäjyystapahtumia, kuten 24h BootCampeja, Entreperneurship Stories –iltoja ja IdeaDrill-innovaatiokilpailuja.

Jokaisella satakuntalaisella nuorella on yhteisen yrityskiihdyttämön tukemana mahdollisuus kasvaa sekä oman elämänsä että oman yrityksensä toimitusjohtajaksi.

**********
Tasapainossa pysyminen, muistaminen ja hahmotuskyky ovat itsestään selviä asioita, kunnes ne eivät enää ole itsestään selviä asioita. Huomaa, ettei voi enää suihkussa pestä toista jalkaa yhdellä jalalla seisten; ei enää muista työkavereiden nimiä ja naisystävänkin nimi on kirjoitettava vasempaan ranteeseen; korviakin pitää käydä puolivuosittain huuhtelemassa, turhaan. Taannoin oli ”hauskaa” kävellä Hong Kongissa ja kaatua yhtäkkiä maahan, kun jalat putosivat alta pois. Tai yrittää puoli tuntia nousta sängystä ylös siinä onnistumatta. ”Hauskaa” oli myös Lissabonissa, kun yhtäkkiä konferenssiesityksen aikana huomasi valtaosan englannin kielen sanoista kadonneen - saati että ymmärsi mitä kysymyksiä itselle esitettiin. Yhä useammin myös huomaa kirjoittaneensa ”hauskoja” lauseita, kun kirjamia ja kokonaisia on jäänyt pois. Jos joku väittää tasapainolla, muistamisella ja hahmotuskyvyllä olevan jotain lääketieteellistä tekemistä toistensa kanssa, en mene väittämään vastaan. Mutta jos joku väittää syyksi vanhenemisen, niin ei olla enää kavereita.

sunnuntai 12. lokakuuta 2014

School for Today's Children

Aivan loistavaa. Olla mukana Heikki Haaparannan, Minna Noren ja oman tutkijayrittäjäpelioppimisgurumme Harri Ketamon kanssa edistämässä digitaalisten oppimistapojen käyttöä suomalaisessa peruskoulussa. Olemme yhdessä luoneet uudenlaisen digitaalisen oppimisen konseptin, jonka toteuttamiseksi ei tarvitse rakentaa uusia kouluja tai luokkahuoneita, eikä tarvitse hankkia kalliita digitaalisia laitteita.

Perusajatuksena on, että käynnistetään 10-20 School for Today’s Children -koululuokkaa, joiden opettajat toteuttavat uudenlaista oppimista flipped learning -oppimismenetelmällä. Flipped classroom (käänteinen luokkahuone) tarkoittaa, että opettaja jakaa opetusmateriaalinsa etukäteen oppilaiden tutustuttavaksi. Oppitunnit käytetään ongelmakohtien selventämiseen, keskusteluun, tietojen analysointiin ja ongelmanratkaisuun. Ideana on, että kun ollaan yhdessä, niin toimitaan myös yhdessä, eikä siis siten, että yksi puhuu ja muut kuuntelevat, jos kuuntelevat. Perimmäinen tarkoitus on aktivoida oppijaa.

Tavoitteenamme on käynnistää hanke, johon haetaan 10-20 opettajaa, jotka haluavat toteuttaa opetuksensa flipped learning -menetelmällä digitaalisuutta, uusia teknologioita, älypuhelimia yms. hyödyntäen. Opetusta toteutetaan normaaleissa luokkahuoneissa oppilaille (ja myös opettajille ja vanhemmille) tutuissa ja turvallisissa ympäristöissä. Hanke ei aiheuta ylimääräisiä kuluja kouluille.

Kun opettajat on valittu, heidän oppilaidensa vanhemmilta kysytään, sopiiko heille, että heidän lapsensa osallistuvat Tämän päivän koululuokalle. Mikäli tällaisia lapsia on, heidän ei tarvitse osallistua kyseisen opettajan opetukseen, vaan he voivat siirtyä toiselle luokalle. Kyseiseltä toiselta luokalta voi vastaavasti siirtyä Tämän päivän koululuokalle.

Hankkeeseen haetaan rehtoria, joka johtaa School for Today’s Children -koulua. Rehtorin tehtävänä on toimia koulun opettajien mentorina ja sparraajana. Hän vastaa uusien oppimismenetelmien käyttöönotosta, kehittämisestä ja kokonaisseurannasta. Opettajien esimiehenä toimii normaaliin tapaan heidän oman koulunsa rehtori.

Rehtorin, opettajien ja projektihenkilökunnan lisäksi hankkeeseen osallistuu uusia digitaalisia opetus- ja oppimispalveluja tarjoavia yrityksiä. Hanke tulee hyödyntämään OKM:n Pilviväylä-projektin tuloksia ja siihen osallistuvia yrityksiä. Projektin tavoitteena on helpottaa pilvipalveluiden syntymistä, hankintaa ja käyttöönottoa oppimisympäristöissä sekä näin uudistaa ja monipuolistaa oppimisen ja opettamisen tapoja sekä antaa opettajille paremmat ja monipuolisemmat työvälineet opetukseen.

Porin seudulla olisi erinomainen mahdollisuus pilotoida konseptia, koska meillä on tähän asiaan
  • innostunut koulutoimi
  • innostuneita opettajia
  • vihkiytynyt Porin kaupungin tietohallinto
  • digitaalisia oppimispalveluja kehittäviä yrityksiä
  • tukensa antavat SAMK ja Prizztech
  • ja naapurista Raumalta löytyy OKL.
Tällaisen tiimin kasaaminen muualla Suomessa kestäisi tovin aikaa.

Toivottavasti saamme hankkeellemme rahoitusta. Ministeri Krista Kiuru on puhunut paljon uusien digitaalisten oppimistapojen käyttämisestä peruskoulussa.

**********
Stefan W. Hell sai aiemmin tällä viikolla kemian Nobelin palkinnon työstään korkearesoluution fluoresenssimikroskopian kehittämisestä. Perinteinen valomikroskooppi ei pysty erottamaan kahta samanlaista objektia, kun niiden etäisyys on alle 200 nanometriä. Tämä on ollut massiivinen rajoite eläviä soluja tutkineille biologeille ja fyysikoille. Hellin keksimällä STED-mikroskopialla päästään yli kymmenkertaiseen tarkkuuteen. Hellin keksinnöt vuosilta 1994 ja 1995 tehtiin Turun yliopistossa, jossa hän johti korkearesoluutiomikroskopian periaatetta kehittänyttä tutkijaryhmää. Keksintöön johtanut Heureka-ajatus syntyi saunassa. Turun ammattikorkeakoulun vararehtorikollegani Juhani Soinin saunassa :)

maanantai 29. syyskuuta 2014

SAMKin kanssa Kiinaan

Satakunnan ja Vaasan ammattikorkeakoulut ovat suunnittelemassa TEM:n tuella Kiinaan suuntautuvaa kolmivuotista projektia, jossa pk-yrityksille luodaan mahdollisuuksia päästä Kiinan markkinoille, ja jossa kasvatetaan heidän omaa näkemystään vientimarkkinoista ja erityisesti Kiinan markkinoista. Projektin aikana yrityksille järjestetään räätälöityjä matkoja vähintään kaksi kertaa vuodessa (yritys maksaa omat lentonsa ja majoituksensa). Matkat räätälöidään osallistuvien yritysten tarpeiden mukaan, kohdealueelta etsitään ennen matkaa yritysten tarpeisiin soveltuvat neuvottelukumppanit ja perillä järjestetään asiakasneuvotteluja kiinankielisen henkilön tukemana. Projektissa toimii kiinalaisia asiantuntijoita, jotka ovat koko hankkeen ajan yritysten käytettävissä Suomessa. Kiinalaiset tarjoavat kohdealueilla erityisen hyviä tukia ja etuja. Vapaat toimitilat usean vuoden ajalle, asiakashankinnan tuki, verohelpotukset, investointituet, edulliset asunnot – siinä alustavaa listaa tarjotuista mahdollisuuksista.

Projektilla on erityisesti kaksi kohdekaupunkia Kiinassa, Changzhou (5,5,milj. as.) ja Wuhan (n. 10 milj.as.), jotka ovat noin Suomen kokoisia markkina-alueita, sekä lisäksi Shanghain alue. Ammattikorkeakoulujen tutkimustoiminta tukee yritysten toimenpiteitä Kiinassa. Yritysten omia, erillisesti rahoitettuja tuotekehityshankkeita on mahdollista toteuttaa hankkeen rinnalla.

Mitä projektimme tarjoaa yritykselle:
  1. Koulutusta, sparrausta ja Kiina-tietoutta sekä osallistuvien yritysten välistä synergiaa
  2. Valmiit kontaktit kohdealueilla Kiinassa - suomalaisyritys viedään suoraan asiakkaan luokse
  3. Vahvan tuen Kiinasta liiketoiminnan aloitukseen (tilat, verohelpotukset, asiakashankinnan tuki ym)
  4. Suomessa asuvien kiinalaisten henkilöiden tuen yhteydenpitoon Kiinaan
  5. Räätälöityjä match-making matkoja Kiinaan vähintään kaksi kertaa vuodessa – sisältäen suorat neuvottelut etukäteen etsittyjen asiakkaiden kanssa Kiinassa.
Yritykselle tämä maksaa 1.500 euroa vuodessa kolmen vuoden ajan. Haemme projektiin 20-25 yritystä, joista yhtätoista Satakunnan alueelta.

Ota yhteyttä ja lähde SAMKin kanssa Kiinaan!