Satakunnan yritykset tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessa
lisää valmistavan teollisuuden, sähkön, automaation, robotiikan ja konetekniikan
insinöörejä ja diplomi-insinöörejä. Työpaikkoja on näillä aloilla auki satoja. Teknologia-alan
yritysten keskeinen haaste on löytää alan osaajia, mikä on merkittävin kasvua
rajoittava tekijä tällä hetkellä. Osaavan henkilöstön saatavuus vaikuttaa
suoraan yritysten sijoittautumispäätöksiin. Mikäli teknologia-alan
työvoimapulaan ei löydetä ratkaisua, yritysten pitää miettiä omaa
sijoittumistaan Satakunnassa ja ylipäätään Suomessa. Sama
koskee startup-yrityksiä.
Muistamme hyvin, kuinka Opetusministeriö neljä vuotta sitten edellytti
meiltä merkittäviä aloituspaikkaleikkauksia tekniikan koulutukseen ja tänä
vuonna voimaan tulleet tutkintokiintiöt rajoittavat tutkintomääriä edelleen. Ja
nämä tilanteessa, jossa Varsinais-Suomen ja Satakunnan positiivinen rakennemuutos edellyttää meiltä sekä nopeita lyhyen
tähtäimen toimenpiteitä että pidemmän tähtäimen toimenpiteitä. Valmistuvien
insinöörien määrää tulee kasvattaa ja töissä ja työttöminä olevien insinöörien
osaamistasoa tulee kasvattaa.
Lyhyellä tähtäimellä SAMKin pitää käynnistää vähintään
sähkön, automaation, robotiikan ja konetekniikan nopeita 2-vuotisia
insinööritutkintoon tähtääviä muuntokoulutuksia. Näitä tulee käynnistää sekä työttömille
että työssä oleville. Lisäksi tulee käynnistää 1-vuotisia non-stop täsmätäydennyskoulutuksia
robotiikkaan ja tekoälyyn. Viesti molempiin koulutuksiin tulee yrityksistä,
joiden työntekijät kertovat tarpeestaan
nostaa oma osaamisensa nykypäivän vaatimusten tasolle.
Nopeat, kohdennetut ja tehokkaat muuntokoulutukset ovat
oikea tapa poistaa kasvun esteitä lyhyellä tähtäimellä. Vastavalmistuneiden
kyky saada yrityksille tuottavuutta ei ole samalla tasolla kuin mitä on
saavutettavissa jo töissä olevien tehokkaalla täydennys- ja
muuntokoulutuksella.
Mahdollisimman nopealla aikataululla tulee maakuntaan saada
myös automaation ja konetekniikan diplomi-insinöörikoulutus. Porin
yliopistokeskuksen diplomi-insinöörikoulutus on nykyään suunnattu johtamiseen
ja tietotekniikkaan.
Pidemmällä tähtäimellä meidän tulee innostaa huomattavasti
nykyistä enemmän omia lapsiamme ja nuoriamme teknologia-alalle. Maakunnan
peruskouluissa ja lukioissa on kuvataiteen, musiikin, ilmaisutaidon, liikunnan
ja ympäristöalan erityislinjoja, mutta oman tietoni mukaan ei yhtään
teknologia-alan erityislinjaa. Tällaiselle olisi tällä hetkellä suuri kysyntä.
SAMKin tuleekin laajentaa syksyllä käynnistynyttä Robotiikka
Akatemiaa niin, että vähintään Porin ja Rauman kuudesluokkalaiset viettäisivät
toiminnallisen koulupäivän SAMKin kampuksella tutustuen esimerkiksi veteen,
aurinkoenergiaan, sähköön, robotteihin ja tekoälyyn. Jokaisella lapsella ja
nuorella tulee olla mahdollisuus valita teknologia-alan erityislinja sekä
yläkoulussa että lukiossa.
Teknologia-alan työvoimapulan selättäminen lyhyellä ja
pitkällä tähtäimellä edellyttää ensinnäkin Opetusministeriöltä rahoitusta muuntokoulutukseen.
Turun ammattikorkeakoulu on jo saanut omille toimenpiteilleen rahoitusta. Nyt
on Satakunnan vuoro. Toiseksi se edellyttää keskusteluja Tampereen teknillisen
yliopiston kanssa DI-koulutuksen suuntaamiseksi paremmin maakuntaa
hyödyttäväksi. Ja kolmanneksi se edellyttää kuntien sivistystoimien halua ja
kykyä käynnistää teknologia-alan erityislinjoja yhteistyössä SAMKin kanssa.
SAMK on profiilinsa mukaisesti Teollisuuskorkeakoulu
painottaen uudistumista, vientiosaamista ja työvoiman toimintakykyä. Näitä
kaikkia tarvitsemme nyt avuksi maakunnan positiivisen rakennemuutoksen
pitämiseksi positiivisena monia vuosia eteenpäin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti