Olemme organisoituneet osittain uudella tavalla elokuun
alusta lähtien. Edellinen suurempi muutos tehtiin puolitoista vuotta sitten.
Korkeakoulumaailmassa nopeisiin muutoksiin ei ole perinteisesti totuttu, mutta
osakeyhtiöissä se on arkipäivää. Muutoksen moottorina on ollut ministeriön
rahoituksen merkittävä väheneminen. Mitä ajatuksia itselleni nousee tästä
muutoksesta? Erityisesti ihmiset, samkilaiset, kollegat.
Ministeriön rahoitus on vähentynyt yli neljäsosan,
jonka seurauksena työvoiman käyttöä on jouduttu vähentämään niin opetus- kuin
tukipalvelutehtävissä. Opettajien tuntiresurssia per opintopiste on jouduttu
vähentämään ministeriön rahoitusta vastaavaksi. Havaintojeni mukaan samkilaisten
työtahti on selvästi lisääntynyt osakeyhtiön alkuvaiheista.
Työtahdin, työhön käytetyn ajan ja työmäärän lisääntyminen on vallitseva trendi lähes kaikissa työpaikoissa. Työn tuottavuus ei ole kuitenkaan tällä
vuosikymmenellä merkittävästi kasvanut lukuun ottamatta aivan viimeistä vuotta.
SAMKissa voidaan todeta näin käyneen; esimerkiksi opiskelijamäärä ei ole pienentynyt
samassa suhteessa kuin henkilöstömäärä. Tuottavuuden kasvu ei ole vaikuttanut
opetuksen laatuun, jos mittarina käytetään sitä, että SAMK on pitänyt asemansa
ammattikorkeakoulujen ykkösenä. Toisaalta voidaan todeta, että muissakin
ammattikorkeakouluissa on jouduttu henkilöstöä vähentämään.
Miten me samkilaiset sitten jaksamme työmäärämme kanssa?
Havaintojeni mukaan haasteita on selvästi enemmän kuin viisi vuotta sitten.
Opettaja on ollut pakotettu muuttamaan opetusmenetelmiään, koska pienemmällä
omalla tuntimäärällä tulee tuottaa opiskelijalle sama tuntimäärä työtä kuin
aiemminkin. Tämä on erittäin haastava tehtävä, kun opetuksen laadusta ja
oppimisen tuloksista ei haluta tinkiä. Uudet teknologiat ja digitaalisuus ovat
hyviä työkaluja, mutta hyvä ja keskusteleva kontaktiopetus on edelleen
nautittavaa sekä opiskelijan että opettajan näkökulmasta.
Tukipalvelujen työmäärä ei valitettavasti ole suoraan
verrannollinen opiskelijoiden ja opettajien määrään, koska tietyt
hallintotehtävät edellyttävät vakiomäärän työtä. Hallintokulut on saatu
kuitenkin varsin hyvin pidettyä aisoissa ja samalla kampukset ja
oppimisympäristöt uudistettua, mikä on ollut välttämätöntä erityisesti
opiskelijoista kilpailtaessa, mutta myös osana maakunnan toimintaympäristöjen kehittämistä.
SAMKin strategian mukaisia toimenpiteitä on saatu tehtyä
etupainotteisesti. Työmäärän aisoissa pitämiseksi on ensiarvoisen tärkeää, että
uusia toimenpiteitä ja kehittämisaihioita tarkastellaan kriittisesti
panos-tuotos-jaksamis-kolmion näkökulmasta. Uusien kehittämisprojektien tulee
olla yhteisön ymmärtämiä ja tuloskeskeisiä. Prosessien tulee olla keveitä ja
samalla oikeusturva-asiat huomioivia.
TKI-toiminnassa on viime vuosina tapahtunut keskittymistä
harvemmille, jotka tekevät sitä määrällisesti enemmän. Aiemmin mukana oli
enemmän opettajia pienemmällä tki-osuudella. Sama suuntaus näkyy
täydennyskoulutukseen osallistumisessa. Lisäksi hallintotehtäviä on opettajilla
selvästi vähemmän kuin aiemmin.
Opetustehtävät vievät nykyään paljon jaksamispotentiaalia, joten
innostusta ja kiinnostusta muihin tehtäviin ei välttämättä enää löydy. Aiemmin
opettajat integroituivat tki-toimintaan, kun nykysuuntaus näyttää olevan se,
että tutkijat integroituvat opetukseen.
Työhyvinvointikyselyn perusteella opettajilla on työssään
keskimäärin enemmän kuormitustekijöitä kuin tukipalvelujen henkilöstöllä. Olen
paljon miettinyt sitä, miten opettajat ovat onnistuneet pitämään opetuksen
tason korkealla vähentyneen tuntiresurssin puitteissa. Ajatuksissa on pyörinyt,
onnistuisiko esimerkiksi
- opintojaksojen tuntiresurssin tarkastelu yksilöllisesti niiden vaatiman työmäärän perusteella?
- opintopistemäärien siirtäminen tärkeimpiin perusasioihin?
- opintojaksojen toistoista tuntiresurssin siirtäminen opetuksellisesti haastavimpiin yksittäisiin opintojaksoihin?
Perustelen itselleni 1- ja 3-kohtia työmäärän tasapainottamisella, oikeudenmukaisuudella ja
opettajien kokonaisvaltaisella jaksamisella sekä 2-kohtaa työnantajilta
saamaamme palautteeseen siitä, että tärkeintä olisi opettaa perusasiat hyvin.
Ymmärrän hyvin, että minkään näistä toteuttaminen ei ole helppo tehtävä. Henkilöstöltä löytyy
varmasti hyviä ja parempiakin ideoita lisää.
Monet työyhteisöt ovat haasteiden edessä vaipuneet
”valituskulttuuriin”. Olen ilokseni havainnut monen samkilaisen valittamisen
sijaan pyrkivän tosissaan parantamaan yrityskulttuuriamme. Valittaminen ei ole huono asia, kun se osataan työyhteisössä kääntää mahdollisuudeksi tekemällä valituksen aiheisiin parannus- ja ratkaisuehdotuksia. Valituksen aiheita saadaan vähennettyä, kun
- hoidetaan oma reviiri mahdollisimman hyvin, jolloin energiaa säästyy oman reviirin puolustamiselta
- autetaan ja tuetaan kollegoita
- hyväksytään kollegojen menestyminen osana työyhteisön menestymistä.
Seuraavassa kirjoituksessa käsittelen kokemuksiani omasta
toiminnastani osakeyhtiön aikana.
Neljässä ja puolessa vuodessa on taphtunut seuraavaa:
VastaaPoista- opettajien määrä 300 --> 200.
- muun henkilökunnan määrä 188 --> 180.
Ilmeisen paljon on tuota vakiomääräistä työtä?
Jarin esittämät luvut ovat oikeita.
VastaaPoistaLukujen taustaksi muutama fakta.
1. Opettajien määrässä on mukana kaikki opettajat eli määräaikaiset ja osa-aikaiset, esimerkkinä yhden opintojakson pitävät.
Vähennykset ovat kohdistuneet nimenomaan määräaikaisiin opettajiin. Vastaavat vakinaisen henkilöstön luvut ovat seuraavat:
2011
Opettajat 222, TKI 7, Tukipalvelut 129, Yhteensä 358
2017
Opettajat 183, TKI 24, Tukipalvelut 106, Yhteensä 313
2. Kuten tekstissä mainitsin, opettajat tekivät aiemmin enemmän tki-toimintaa ja meillä oli vähemmän tutkijoita.
Tämä näkyy yllä olevasta taulukosta.
TKI-toiminnan volyymi ei ole olennaisesti muuttunut, joten taulukossa voidaan ajatella opettajien lukumäärää vähennettävän 17.
3. Jarin esittämässä muun henkilökunnan määrässä on mukana mm. tki-henkilöstö ja opiskelijaharjoittelijat.
Määräaikaista ulkopuolisen rahoituksen tki-henkilöstöä oli 2017 laskentahetkellä 26 ja opiskelijaharjoittelijoita 13.