Ja aiheesta. Nimittäin tutkittu totuus on, että
yrityskulttuuri erottaa menestyjät epäonnistujista. Menestyäkseen paremmin yrityksen
tulee siis parantaa yrityskulttuuria. Tähän ei valitettavasti ole nopeaa
reittiä tai oikotietä. Yrityskulttuuria ei voi ohjata, se syntyy tekemällä, pienillä
askelilla ja isommilla askelilla. Ei siis kirjoittamalla tekstejä ja ohjeita tai näyttämällä
kalvoja.
Yrityskulttuurista on satoja eri määritelmiä, joten mukaan
mahtunee myös oma näkemykseni: "Yrityskulttuuri on meidän tapa tehdä asioita
yhdessä". Eli 1) meidän tapa tehdä ja 2) yhdessä. Johdon toimet määrittelevät
meidän tavan ja yhdessä tekemisen tavan. Millaisia toimia tämä voisi sitten
tarkoittaa? Ennen neljää esimerkkiä kuitenkin tärkeä fakta: Yrityskulttuuria
voi muuttaa vain muuttamalla omaa ajattelua. Hyvän yrityskulttuurin
tunnusmerkki onkin henkilökunnan oma halu muuttaa maailmaa.
Yksi: Matti Alahuhdan mukaan tärkeää on ihmisten vireen
johtaminen ja ihmisten oman innostuksen ruokkiminen. Jussi T. Koski on samaa
mieltä: "Mikään ei ole ihmiselle tärkeämpää kuin saada tekemisistään eteenpäin
menemisen kokemuksia". Jos tällaiseen imuun pääsee, työ on nautinto eikä
rangaistus. Kosken mukaan on myös hyvä luulla itsestään liikaa, suomalaisille
hyvä määrä on hänen mukaansa 30%. Ja tärkeää on luulla liikoja kaverista
kanssa. Kehutaan siis kaveri päivässä!
Kaksi: Yritykseen tulee luoda puuttumisen kulttuuri. Ja
puututaan sekä positiivisiin että negatiivisiin asioihin. Halutaan rakentaa
tulevaisuutta, jossa tekemisillä ja tekemättä jättämisillä on väliä. Jokainen
kantaa omalla toiminnallaan vastuun yrityksen menestymisestä. Toisaalta Jim
Collinsia lainatakseni: "Jos menee huonosti, johtaja katsoo peiliin ja ymmärtää
miksi näin on; jos menee hyvin, hän katsoo henkilöstöään ja ymmärtää miksi näin
on".
Kolme: Uudet ideat ja yhteinen innostuminen ei synny neukkareiden
palavereissa, vaan se tapahtuu kokoontumalla yhteen epäformaaleihin
ympäristöihin esim. kahvioihin ja pubeihin. Ne ovat myös parhaita mahdollisia
paikkoja harrastaa huumoria ja nauraa paljon. Huumori on yksi parhaista luovuuden
työkaluista.
Neljä. Mårten Mickos kannustaa muutosviestien toistamiseen,
sisäisessä viestinnässä ja esimiesten lähijohtamisessa. Muodolliset ja
epämuodolliset henkilöstötilaisuudet, säännölliset tiedotustilaisuudet, johdon Road
Show't ja blogit tulee hyödyntää samojen viestien toistamisessa. Organisaatio
kaipaa myös johtajan läsnäoloa, digiaikana olisi hyvä viedä arkisia
keskustelujakin verkkoon.
Paljon toistettu mantra on, että yrityskulttuuri syö strategioita aamupalaksi. Osin totta, sillä huonon yrityskulttuurin taustalla on usein huono strategia. Pete Niemisen mukaan oikeammin olisi sanoa: "Huono yrityskulttuuri syö huonoja strategioita aamupalaksi". Menestyvät yritykset uskovat asioihin, joista he puhuvat ja toimivat sen mukaan. He puhuvat (hyvästä) strategiastaan käyttämättä sitä sanaa. Mielestäni mekin teemme jo tätä: "jokainen opiskelijamme työllistyy", "opiskele kielellä, jolla työskentelet", "puuttumisen kulttuuri", jne. Konkreettinen ja käytännönläheinen strategia tervehdyttää eittämättä yrityskulttuuria.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti